Punk, klass och karriär

Per Dannefjord, Magnus Eriksson

Sammanfattning


Punken, musikstilen och ungdomsrörelsen som bröt fram under andra halvan av 1970-talet, är samtidigt både omskriven och svår att ringa in. Med sin undersökning av vad punken betytt som socialt sammanhang för dem som var med, lägger Per Dannefjord och Magnus Eriksson en pusselbit till vår förståelse av denna ökända ungdomskultur. I artikeln jämför de den sociala bakgrunden och den nuvarande klasspositionen för den första generationens punkare i Sverige, aktiva mellan 1978 och 1982. Tvärtemot vad olyckskorpar under ”punkeran” trodde, visar det sig att punkarna lyckats bättre vad gäller både utbildningsnivå och social position jämfört med sin generation som helhet. Dannefjord och Eriksson ger två förklaringar till framgången: dels att punkens socialt brokiga sammansättning skapade en miljö där nya möjligheter blev synliga för framför allt ungdomar med arbetarbakgrund; dels att punken erbjöd läroprocesser som gav resurser som kunde utnyttjas i yrkes- och utbildningskarriärer inom framför allt kultursektorn.

Publiceringshistorik: Originalpublicering. En till engelska översatt version av den här artikeln har tidigare publicerats som ”Punk, class and career”, i Sven Hort (red.), From Linnaeus to the future(s) – letters from afar, Linnaeus University Press 2010.

(Publicerad 13 december 2013)

Förslag på källangivelse: Dannefjord, Per & Magnus Eriksson (2013) ”Punk, klass och karriär”, i Arkiv. Tidskrift för samhällsanalys, nr 1, s. 97–113. DOI: http://dx.doi.org/10.13068/2000-6217.1.5


Nyckelord


punkrörelsen; ungdomskultur; motkultur; subkultur; klassresor; social mobilitet; utbildningskarriär; yrkeskarriär; kulturarbetare

Fulltext: PDF HTML



Arkiv. Tidskrift för samhällsanalys | DOI: https://doi.org/10.13068/2000-6217 (beständig länk)

ISSN: 2000-6217 (elektronisk resurs) | ISSN: 2000-6225 (tryck)

Ansvarig utgivare och chefredaktör: Sven Hort | Kontaktuppgifter

Tidskriften Arkiv använder en upphovsrättslicens från Creative Commons: Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0).

Den här webbplatsen använder kakor (cookies) och statistikverktyget Google Analytics. Genom att göra inställningar i webbläsaren kan du neka webbplatsen att lämna en webbkaka och göra dig anonym för Google. Det kan innebära att vissa tjänster inte fungerar. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om våra dataskyddsriktlinjer.

 

Logga in