Förändringens agenter. Om skola, prevention och fostran till trygghet
Sammanfattning
Magnus Dahlstedt och Christophe Foultiers artikel undersöker trygghetsskapande åtgärder inriktade mot skolan. Syftet är att undersöka en specifik intervention för brottsförebyggande fostran som har sjösatts i ett förortsområde, med avseende på hur denna fostran iscensätts (dvs. genom vilka tekniker), vilka motiv som finns till den (dvs. vilka utmaningar den svarar mot) och – slutligen – vad det är för slags subjekt som denna fostran är tänkt att resultera i (dvs. vilka förmågor och egenskaper detta tänkta subjekt har). Analysen tar avstamp i en teoretisk ansats influerad av Michel Foucault och hans tankar om makt och styrning och specifikt hur de har tillämpats på frågor om skola, lärande och utbildning. Analysen pekar på en fostran som bygger på ett slags vilja att aktivera, en form av styrning som frammanar individens motivation och vilja att göra aktiva val och aktiva ställningstaganden – i namn av frihet, ansvarstagande och trygghet.
Publiceringshistorik: Originalpublicering.
(Publicerad 28 maj 2018)
Förslag på källangivelse: Dahlstedt, Magnus & Christophe Foultier (2018) ”Förändringens agenter. Om skola, prevention och fostran till trygghet”, i Platskamp, specialnummer av Arkiv. Tidskrift för samhällsanalys, nr 9, s. 159–181. DOI: https://doi.org/10.13068/2000-6217.9.6
Nyckelord
Arkiv. Tidskrift för samhällsanalys | DOI: https://doi.org/10.13068/2000-6217 (beständig länk)
ISSN: 2000-6217 (elektronisk resurs) | ISSN: 2000-6225 (tryck)
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Sven Hort | Kontaktuppgifter
Tidskriften Arkiv använder en upphovsrättslicens från Creative Commons: Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0).
Den här webbplatsen använder kakor (cookies) och statistikverktyget Google Analytics. Genom att göra inställningar i webbläsaren kan du neka webbplatsen att lämna en webbkaka och göra dig anonym för Google. Det kan innebära att vissa tjänster inte fungerar. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om våra dataskyddsriktlinjer.